Tuesday, August 14, 2007

Perbezaan asas undang2 Islam dgn yg lain.

Islam mempunyai konsep undang-undang yang berbeza dengan zaman kuno Greek dan Medieval Christians. Greek dan Christians membina asas undang-undang mereka berteraskan liberalisasi. Stanton, pakar sejarah mengatakan bahawa Greek kuno tidak akan faham dengan undang-undang yang kita gunapakai sekarang. Pada Greek, pemimpin lebih berkuasa dari undang2. Undang2 pada pandangan mereka ialah satu badan untuk seseorang menghukum seseorangn yang lain.

Pada zaman moden, kita faham bahawa undang-undang diadili kepada semua termasuk raja dan parlimen. Staton menegaskan bahawa konsep undang2 ini dicipta oleh medieval Christians dan skolar.

Imad bagaimanapun, mengingatkan bahawa medieval Christians sebenarnya mempelajari undang-undang ini daripada orang islam. Orang-orang Islam pada masa sebelum zaman medieval Christian telah mengkaji terlebih dahulu undang-undang Greek. Orang-orang Eropah yang berada di zaman Kegelapan tidak tahu warisan mereka. Orang2 Islamlah yang terlah menterjemahkan teori2 Aristotle dan yang lain2 ke bahasa Arab dan membuat komen ke atas teori2 mereka. Kebanyakan terjemahan Arab ini, kemudiannya diterjemahkan pula ke bahasa Latin yang diguna pakai sebagai sumber pengetahuan sekarang.


Sebenarnya, konsep undang2 yang diguna pakai sekarang berasal dari zaman Islam lagi. Apabila Stanton menyatakan konsep undang2 sekarang bermula dari kurun ke 11, Imad menyanggah dgn mengatakan bahawa konsep ini telah bermula pada zaman ke 7, iaitu pada zaman Khalifah Abu Bakar.

Pada zaman Saidina Abu Bakar, dalam teks ucapan perlantikan, beliau telah menyeru "Adalah benar kamu melantik aku sebagai pemimpin kamu. Jika aku memberi perintah menurut apa di dalam Al Quran dan sunnah Nabi, ikuti aku. Tetapi jika aku memberi perintah yang lari dari ajaran Quran dan sunnah, jangan ikuti tetapi perbetulkan aku. Kebenaran adalah kejujuran, dan penipuan adalah khianat."

Komen Saidina Abu Bakr amat penting kerana beliau memperkenalkan asas perbezaan antara proses membuat keputusan dibawah sesuatu undang2 dari sistem perintah zaman kuno. Kita pernah dengar "command economy" dan "law-based economy". Command economy adalah berdasarkan undang2 kuno-manusia memberi arahan ke atas manusia. Sistem ini diguna pada masa awal kejatuhan Soviet Union dimana kerajaan Soviet telah memberi arahan kepada rakyat.

Law based economy pula, lain, kerana ia berkisar kepada satu set perundangan yang mengawal proses membuat keputusan dan rakyat. Ianya berjalan bukan secara menurut arahan tetapi atas kebebasan membuat pilihan. Inilah sebenarnya hukum Islam. Konsep ini ditekankan melalui Rukun Islam yang pertama-Tiada tuhan Melaikan Allah. Antara lain, ia menekankan bahawa tiada perantaraan antara Tuhan dan manusia. Manusia bertanggungjawab terus kepada Allah. Jika manusia mengikut perintah/arahan selainNya, telah jatuh hukum Syirik ke atas hamba tersebut.

Next: Ekonomi Islam

No comments:

5 - Ema ke Istanbul “Histoury 2019" [Jalan Jalan Istanbul] - Bahagian 5 - Oh, rindunya pada Baginda!

Bahagian 1 - Dari impian dan minat  Bahagian 2 - Dari KL ke Istanbul  Bahagian 3 - “Mommy, mamak ada ke kat Istanbul?” Bahagian 4 - Hati yan...