Tuesday, April 28, 2015

Mencari kelembutan yang hilang

Assalamualaikum,



"Adapun dunia ini tidak wujud secara kebetulan. Dari sejak kesatuan bumi dan langit hingga langit ditinggikan sementara bumi dihamparkan, kesemuanya mengikut apa yang Dia mahu. Dia mengeluarkan sistem dan arahan, lengkap dengan manual hidup. Namun malang sekali bagi makhluk sebaik-baik penciptaan, kita, selalu saja berlagak bongkak. Lucu sekali kita, dalam keangkuhan memegang kuasa yang seciput, kita tertipu juga dengan Penipu dan Pembelit unggul - iblis. Dalam keyakinan tinggi, terikut juga kita terhadap episod keyakinan syaitan yang tampak lebih meyakinkan.

Kita dijadikan dari tanah. Tapi, lagak kita umpama dijadikan dari besi. Keras dan bentak-bentak. Dinyalakan pula api syaitan, membara jiwa, racau tanpa arah.

Terngiang jua pancaindera akan kekasaran makhluk. Berkata kasar, berbahasa kasar, berhati keras.

Mula dari bangun tidur, hati sudah keras ... tutup mata erat buat-buat tidak nampak panggilan subuh.
Bingkas menyiapkan diri, dengan hiruk pikuk ahli rumah.... klentung klentang berlaga.
Dijalan raya hati lagilah mengeras....memotong laluan tanpa sopan. Sumpah seranah dan umpatan. Lucu, kita ini kononnya 'bos' ditempat kerja yang menentukan dasar dan sistem..sedang dijalan raya kitalah jaguh memotong sistem.
Menelek akhbar...ahh..perang sini, mengeji sana, mengata yang sini, mememalukan yang sana.

Belum habis pagi, 50% neuron telah disiksa dengan kekerasan.

Dirumah sama juga halnya, dari beratus rancangan TV, hanya satu sahaja yang menyediakan santapan rohani - AL Hijrah. Maaf saya tidak kategorikan OASIS sebagai agen pelembut hati. Kerana siaran ini, tidak konsisten. Baru sahaja kita menginsafi nasihat Ustaz Kazim, disorot pula iklan deodoran ketiak. Baru sahaja memikirkan mesej Tok Adi, lenggok pinggul perangkap mata, melekakan nurani. Saya kira OASIS belum mempunyai kekuatan yang jitu untuk mentadbir urus content programnya. Tidak apalah, beralihlah ke Al Hijrah.

Diuniversiti juga sama dan kekerasan ditempa lebih halus. Dimasukkan buli-buli dunia ke dalam 'intelektual' pelajar. Cerita nurani dan hikmah terpulang kepada pendidik. Yang lebih pantas adalah ilmu material. Tidak ada pointer untuk adab, tiada rekod untuk akhlak. Hanya teguran yang tiada nilai 3.4, 3.5 atau 4 flat. Jika ada pun satu subjek "Etika" yang mengikut tatacara pemikiran French revolusionist yang hati tidak berurat agama. Maka kita yang dilahir 'bersama Al Quran' dalam era pemikiran liberal, sedikit-sedikit mengenjak kalam Allah, dan mengambil pendekatan barat yang sama bigau dengan Charles Darwin. Maka datanglah pelajar wanita bercelana mikro, pelajar lelaki bersubang dibadan. Mereka lebih pandai menjawab, tetapi apa nak dihairankan, ungka yang terkangkang juga menjawab, monyet yang loklaq juga menjawab. Jawapan yang nampak betul dimulut, tapi tiada nilai ke atas masyarakat. Hati sombong menempa kekerasan.

Dimedia sosial..ah, ini lebih pikuk. Tidak cukup satu dunia fana, dunia fana-maya lebih serabut. Ia lebih didominasi oleh 'intelektual' katanya, seawal umur2 rebung hingga umur sekeras buluh kering semua mendakwa empunya pemikiran kritis. Pantang ada sistem yang mengecutkan nafsu dan mengempiskan perut, semua hendak dibodohkan.

Kasar sungguh dunia ini. Kadangkala, rasa hendak tinggal diKundasang, hendak berkelana ke Sweden bersunyi-sunyian, menikmati kelembutan Aurora ciptaan Allah. Nantilah...



Dalam keserabutan, cuba mentadabbur al-Quran..belum cukup menggoncangkan hati. Manakan diizin Allah s.w.t untuk kalamNya menerobos Bashirah jika hati penuh noda hitam. Terpaksalah diakui perlu masa lagi. Tetapi, tidak boleh tidak, aqal perlu disantap dengan mutiara hikmat.

Maka 'berjumpalah' ku dengan HAMKA..jiwa besarnya memberi harapan kelembutan kepadaku..kata2nya menjadi jambatan hubungan antara hatiku dengan kalam Allah.

Dalam ruangan seterusnya, akan cuba membicarakan tentang HAMKA, jika hanya diizinkanNya.



Subuh 8 Rejab 1436
28 Apr 2015
EMA ZULL


Bicara ini dinukilkan 2 hari selepas bumi Nepal diperintahkan Allah untuk melebur. Ketika ini, dianggarkan 2500 mangsa terkorban. Allahuakbar. Kembali lah roh mengadap Pencipta. Dipanggil secara kasar? Dipanggil secara lembut? Wallahu'alam.


No comments:

5 - Ema ke Istanbul “Histoury 2019" [Jalan Jalan Istanbul] - Bahagian 5 - Oh, rindunya pada Baginda!

Bahagian 1 - Dari impian dan minat  Bahagian 2 - Dari KL ke Istanbul  Bahagian 3 - “Mommy, mamak ada ke kat Istanbul?” Bahagian 4 - Hati yan...