Thursday, April 30, 2015

Higher Order Thinking Skill for Mom





Assalamualaikum,

Sebagai pendidik, Alhamdulillah, kecenderungan bahan bacaan saya meliputi genre pedagogi. Secara peribadi ianya amat penting bagi saya kerana ia berkaitan dengan pendidikan anak dan pelajar-pelajar saya.

Lebih kurang 2 tahun lepas, saya diperkenalkan dengan HOTS (Higher Order Thinking Skill) atau dalam bahasa Melayunya Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Kerajaan Malaysia, melalui sistem pendidikan atau secara lebih tepatnya dalam merangka soalan ujian, telah mengutarakan dasar (?) ini. Sejak dari itu, secara serakan saya mula membaca mengenai HOTS.

Kenapa seorang ibu perlu tahu mengenai HOTS (walaupun anaknya masih bayi?)

Saya mengaitkan persoalan ini apabila saya mengalami dilema membeli permainan anak. Apakah bentuk mainan yang sesuai pada umur setahun, dua tahun dan seterusnya? Saya akui agak leceh untuk saya merujuk kepada internet "permainan anak dan kesesuaian umur" setiap kali hendak membeli barang permainan, tapi, saya tidak mahu pula underestimate intelligence anak saya jika memberinya barang permainan yang dibawah fasa pemikirannya. Persoalan yang lebih penting ialah, bagaimana untuk stimulasi pemikirannya dalam mencapai cita-citanya nanti. Bahagian mana yang perlu ditackle?

Jadi, saya cuba kaitkan pengetahuan yang sedikit mengenai HOTS dengan pemilihan barang permainan.

Sebelum itu, dibawah ini adalah rajah HOTS. Aras paling bawah ialah remembering, aras kedua ialah understanding, kemudian applying, seterusnya analyzing, evaluating dan creating. Tiga yang teratas ialah 'the higher thinking skill'.



Sebelum saya menjelaskan tentang pemilihan mainan dengan sistem kognitif (pemikiran) anak, saya mahu berkongsi dengan apa beza fungsi kerja otak pada setiap peringkat ini.

Allah s.w.t ialah MAHA BIJAKSANA, buktinya, hingga sekarang, belum habis lagi penyelidikan mengenai aqal dan otak. Fungsi otak amat kompleks dan pelbagai. Jom lihat sedikit revolusi pendidikan negara. Kita ke zaman P.Ramlee dalam filem 'Masam-masam manis'. Ada babak Che'gu Shaari menulis dipapan hitam "Cikgu suka main bola. Hari-hari cikgu main bola". Saudara sekalian, inilah teknik yang stimulasikan kemahiran aras 'remembering'. Seseorang hanya perlu baca, ingat dan hafal. Kaitkan pula dengan fungsi otak, otak kita diaras ini hanya menggunakan 2 fungsi, membaca dan 'muntah'kan semula.



Adakah ini bermakna aras rendah ini 'low class?' TIDAK! Ia adalah keperluan awal anak kita. Mengingat. Sistem ini selaras dengan pengajian al Quran. Baca dan hafaz dahulu. Jadi dalam memilih permainan untuk anak, saya memilih untuk fokus kepada permainan "baca dan cari". Saya membacakannya buku bergambar, kemudian bertanya "Where is lorry?", Ini akan stimulasikan fungsi 'remembering'nya.

Kemudian, peringkat "understanding". Ini lebih seronok. Fungsi otak telah bertambah kegunaannya. Diperingkat ini, seseorang perlu faham tentang 'kejadian'. Untuk stimulasi peringkat ini, saya memilih permainan yang memerlukan banyak kemahiran fizikal: psychomotor. Saya banyak merujuk kepada 'Pinterest'. Antara permainannya, masukkan guli dalam toilet roll yang dilekatkan didinding. Ia memberi kefahaman mengenai pergerakan dan gravity. Tetapi favourite saya ialah memetik daun-daun pokok didepan rumah dan menyuruh anak cium bau - serta klasifikasikannya; wangi, busuk dsb. Jimat.


Peringkat ketiga ialah "applying", fungi otak pada aras ini bertambah lagi. Bukan setakat baca, ingat dan faham, tetapi aplikasikannya. Contoh permainannya? Cawan plastik yang berwarna (RM3.50 = 6 cawan pelbagai warna). Teknik yang kami gunakan ialah, tunjuk pelbagai cara menyusun dan minta dia susun ikut citarasanya sendiri. Merah dulu pun boleh, ungu dulu pun boleh..tidak fix mengikut cara saya.

stacking cups was always one of my favorite childhood activities ... LOVE this colored ones posted by The Imagination Tree


Peringkat yang lebih tinggi ialah "analyze", menganalisa. Ini adalah 'multibrain function'. Analisa, menurut penjelasan Dr. Mohd Farid Shahran ialah proses menguraikan sesuatu kekusutan, kemudian mengasingkannya pelbagai sudut, menyelesaikan kekusutan tadi mengikut sudut2 tersebut dan mencantumkannya semula. Macam ni, contohnya isu GST, seseorang penganalisa akan melihat GST bukan dari sudut ekonomi saja, tetapi, akhlak, budaya, kemasyarakat dan pelbagai. Dicuba fikirkannya satu persatu, barulah dia boleh membuat kesimpulan sendiri terhadap isu tersebut.



Jadi apa permainan yang sesuai? Saya memilih untuk bermain dengan timbunan baju yang baru basuh untuk dilipat. Saya meminta anak untuk berfikir bagaimana untuk mengasingkan bajunya, baju saya dan suami. Selepas berjaya mengasingkan, saya meminta anak untuk melipat. Of course dia melipat caranya sendiri, tetapi, yang penting, proses analisa itu bertepatan dengan maksud tadi.



Dalam timbunan baju, dia akan melihat, mengingati (remembering), memberitahu baju 'ini mommy punya' (understand), cuba2 mengenakan baju kami (mengaplikasi), mencari keluar (analisa) dari timbunan tersebut dan melipat (analyze).

2 proses yang teratas? In Sha Allah, saya akan cuba ceritakannya pada posting yang akan datang.

Mungkin ada yang tertanya, perlukah mengikut susunan? Jawapannya TIDAK. Ikut kesesuaian anak, saya kira anda lebih kenal dan tahu apa rencana masa hadapannya. Saya hanya berkongsi apa yang saya faham mengenai HOTS dan aplikasi permainan yang sesuai.

Subuh 10 Rejab 1426

EMA ZULL.

No comments:

5 - Ema ke Istanbul “Histoury 2019" [Jalan Jalan Istanbul] - Bahagian 5 - Oh, rindunya pada Baginda!

Bahagian 1 - Dari impian dan minat  Bahagian 2 - Dari KL ke Istanbul  Bahagian 3 - “Mommy, mamak ada ke kat Istanbul?” Bahagian 4 - Hati yan...