Wednesday, April 29, 2015

Adab ialah pendidikan awal




Assalamualaikum para ibunda dan ayahnda,

Menjalani kehidupan sebagai seorang ibu menuntut seorang wanita mendapat ilmu sebanyak mungkin cara mendidik anak. Anak anugerah Allah, penyambung ikatan kasih sayang suami dan isteri boleh membuatkan seorang ibu itu menukar sebahagian cara hidupnya. Tanyalah mana-mana ibu, bezakan perilakunya sebelum dan selepas dianugerahi zuriat. Amat berbeza. Dari segi kematangan, intelektual, emosi, skill dan terpenting tahap ibadahnya. Kebanyakan ibu, kerjaya tahap atasan bukan lagi dambaannya, yang penting bagaimana permata dihadapan mata dan minda boleh dilengkapkan dengan ilmu dan tatacara hidup didunia.....jika dia tiada.

Jika berkalam mengenai pendidikan anak-anak, boleh menyebabkan seorang ibu tidak tidur lena.

Maklumlah, "Sejak dari rahim bonda, bonda telah fikirkan jalan untuk anaknda"

"Kita nak 'mould' dia nanti jadi apa?"

"Kita nak ajar dia apa dulu? Psychomotor? Fine skill? Right brain class?"

"Bahasa mana yang perlu ditekankan? English? (sebab saya mendapati buku teknologi banyak menggunakan bahasa ini...dah oh ya, ia nampak 'cool' apabila anak saya boleh berbahasa Inggeris - alasan bodoh!) Arab? (sebab saya anak saya faham benar dengan al Quran, hadith & syarahan2 ulamak), Mandarin? (sebab saya yakin, itu adalah lingua franca masa depan)...oh dia perlu juga tahu bahasa Ibrani, Hindu (keduanya adalah supaya dia boleh membedah Bible dan Veda)...Bahasa Perancis juga dia perlu tahu (walaupun saya belum nampak signifikannya)"

Sekurang-kurangnya itu antara jutaan persoalan sewaktu anak saya meniti usia 1 hingga 3 tahun.

Saya ada ke bengkel2 keibubapaan, dan ia amat membantu saya.

Saya pernah bertanya dengan Dr. Istas (UTM - pakar Aero), "Macammana nak jadikan anak saya hebat macam bro?"
Beliau menjawab, "ajar bergaul dan hormat dahulu"


Saya pernah terjah Senator Dato Dr. Asyraf Wajdi Dusuki yang saya kagumi, "Apa yang parents Datuk ajar masa kecil2 sampai Dr boleh hebat sebegini? (Beliau tersentak dengan terjahan saya dan jenis soalan saya agaknya...sambil merenung beberapa saat, beliau menjawab) "Al Quran dahulu"

Kedua jawapan di atas saya pegang dan amalkan. Tetapi, seperti biasa, saya belum cukup puas.

Allah Maha Mengetahui.

Semalam dalam saya mengarang satu artikel untuk dihantar ke majalah (mudahan terbit), saya membaca mengenai ibu Imam Malik. Ya, memang saya ada membaca mengenai Imam Malik, tetapi, agaknya, saya 'tidak nampak' clue penting dalam pendidikan awalnya. Disini saya mahu berkongsi. Imam Malik menceritakan:

“Dahulu ibuku mengenakan pakaianku dan memakaikan serbanku, ketika aku masih kecil serta menyuruhku pergi ke Robi’ah bin Abi Abdir Rahman, sambil ibuku berkata kepadaku, “Engkau akan duduk dimajlis Robi’ah. Pelajarilah perangai dan adabnya sebelum engkau mempelajari hadith dan pemahamannya”. (AR. Musnad Al-Muwaththo’ (1/95) oleh Abul Qosim Al-Jawhariy)



Saya terpana sebentar akan pesan ibunya. Rupanya ada 3 poin penting pendidikan anak.

Pertama: Pesan tegas ibunya
"Engkau akan DUDUK dimajlis ilmu"
Ibunya mengarahkan Imam Malik duduk elok2 dalam majlis ilmu, fokus.

Kedua: Belajar dari akhlak pendidik
Betapa peri pentingnya integriti guru/pendidik anak kita. Akhlak guru Imam Malik tentunya amat terpuji. Bagaimanalah agaknya bicaranya, ketegasannya? (Saya belum membaca mengenai guru ini).

Ketiga: "Pelajarilah adabnya SEBELUM pelajari hadith dan pemahamannya"
Oh, ibunya bukan suruh 'belajar pandai-pandai supaya nanti KITA senang' atau 'belajar matematik bagi pandai' atau mengatakan 'cikgu tu tak pandai ajar anakku english, nanti ibu carikan guru lain'. Ibunya mempunyai visi jelas tentang cita-cita anaknya, lalu tahu apa yang lebih penting. ADAB. Adab dahulu SEBELUM belajar ilmu lain! Sudah tentu ibunya mencari guru yang tinggi adabnya dahulu.

Adab Imam Malik memang terpuji, kalau tidak, tidaklah anak muridnya, Imam Syafie, mengakui gementar apabila menyelak kitab dihadapannya dek kerana hormat yang tinggi.

Imam Abdullah mengatakan, "Kami belajar ilmu ADAB 30 tahun, belajar ilmu lainnya 20 tahun"

Masya Allah, saya kira saya sudah tersasar sedikit jalan pemikiran priority pendidikan anak saya. Alhamdulillah, Allah tunjuk yang mana satu penting.

In Sha Allah, saya nampak betapa pentingnya adab. Bukan setakat yang kita ajar secara norma, tetapi lebih. Penekanan adab perlu LEBIH sangat2. Nisbahnya mungkin 3:2 (adab:ilmu lain) jika berdasarkan kata Imam Abdullah.

Begitulah yang saya nampak dan mahu kongsi. Mudahan, pada masa hadapan, permata kita benar2 menjadi "qurratun a'yuni wajalani lil muttaqinna imama" - penyejuk mata dan ikutan orang beriman. Mudahan masalah 'skrol bergulung2, akhlak zero' tidak jengah permata kita.

Mudahan Allah permudahkan usaha kita.

Asar 9 Rejab 1426H

29 April 2015
(Cuti rehat)












No comments:

5 - Ema ke Istanbul “Histoury 2019" [Jalan Jalan Istanbul] - Bahagian 5 - Oh, rindunya pada Baginda!

Bahagian 1 - Dari impian dan minat  Bahagian 2 - Dari KL ke Istanbul  Bahagian 3 - “Mommy, mamak ada ke kat Istanbul?” Bahagian 4 - Hati yan...